Mocht er onvoldoende plaats zijn op de vaste aardkorst, het land genoemd, om binnen afzienbare tijd 9 miljard mensen te huisvesten dan zit er een zekere logica in om naar het water op deze aardbol te kijken om er drijvende woongelegenheden te gaan bouwen. Er zijn al projecten genoeg voor drijvende steden van diverse grootte en  her en der liggen al drijvende woningen op het water, onder meer en vooral in Nederland.(bijvoorbeeld in Den Helder en Roermond). Ik woon in een dorp met ongeveer 500 inwoners. Dat in acht genomen is een groot cruiseschip van vandaag met pakweg 5000 opvarenden een drijvend dorp met tien keer het inwoneraantal van mijn dorp en daarenboven een grote waaier aan faciliteiten die nooit in mijn landelijk dorp zullen aanwezig zijn. Die vergelijking loopt natuurlijk mank want met drijvende steden bedoel ik uiteraard niet de steeds groter uitvallende luxe cruiseschepen die op de oceanen rondvaren. Ik heb het namelijk niet over “varende” steden. In eerste instantie zou het kunnen gaan om middelgrote steden met rond de 50.000 inwoners in betrekkelijk ondiepe wateren nabij kusten of estuaria van grote rivieren en met een vaste ligplaats. Jaren terug kreeg ik inzage in plannen om grote drijvende steden te voorzien in de Atlantische oceaan, met elkaar verbonden door kokers waarin Maglev-treinen (Maglev staat voor magnetische levitatie) aan superhoge snelheden voor het interstedelijk goederentransport instaan. Personenvervoer ging vooralsnog per vliegtuig, gebruik makend van drijvende vliegvelden in de buurt van die oceaansteden, of per schip. 2050 was het streefdoel voor de eerste realisaties in dat ambitieus project.Utopie? Wie weet.

Zie ook mijn boek “Boeiend Bouwen” (Bouwen voor 9 miljard mensen) in 2011 uitgegeven bij Borgerhoff & Lamberigts. ISBN 9789089310729